Våre klasser

Bikram Yoga

VARIGHET – 90min(for alle)  / 39-40 grader

DEN TRADISJONELLE 26 + 2 SERIEN – 90 MINUTTER
Bikram yoga er en unik, spesialdesignet serie med sin opprinnelse i Hatha yoga. En klasse varer i 90 minutter, består av 26 øvelser og to pusteøvelser hvor man jobber systematisk med kroppen.

Rommet er varmet opp til 38-40 grader. Varmen virker slik at kroppen får en naturlig oppvarming, og jobber dypere og tryggere med muskler, sener, organer, blodkar og ligamenter.
Øvelsene sammen med varmen gir et stor utbytte helsemessig sett.

Bikram Yoga kan være utfordrende i begynnelsen,  allikevel er den for nybegynnere som mer erfarne.

Som ny gi deg selv god tid. Ikke press for hardt, og aller viktigst – Kom ofte nok i starten, da akklimatiserer kroppen seg din på best mulig måte. Det tar gjerne 3-5 klasser før kroppen er godt vant.

FORDELER
– Øker styrke, flekisibilitet og utholdenhet.
– Bedre balanse og koordinasjon.
– Styrker immunforsvaret.
– Bedre blodsirkulasjon.
– Reduserer stress, depresjon og bedrer søvnkvaliteten.
– Øker fettforbrenningen og balanserer stoffskiftet.
– Gir økt energinivå.
– Forebygger og behandler kroniske lidelser/sportsskader og mer.
– Øker lungekapasiteten.
– Hjelper ved rastløshet.
– Gir mental styrke og fokus.

– og gir en god kroppsholdning  -stolt som en hane..

Yin Yoga

VARIGHET – 60min / 75min / 90min / 35 grader
Yin yoga er en taoistisk yogastil.
Det handler ikke bare om Yin, det handler også om Yang. De komplimenterer hverandre. Yin og yang representerer motsattheter, og er i like stor grad kompletterende kvaliteter. Yin inneholder alltid en kjerne av yang og motsatt.

I Yin yoga jobber vi med spenninger som sitter i hofte, rygg, skuldre, armer, bryst og ben. Vi sitter eller ligger i utvalgte yogastillinger over lengre tid, dvs i 3-5 minutter. Yin yoga fokuserer spesielt på bindevevet, i bekken, hofter og rygg. Dette gir oss mulighet til å tøye og styrke dyp muskulatur, bindevev, ledd og leddbånd.

I Yin Yoga får vi mulighet til å stimulere og fjerne blokkeringer i bindevevet. Bindevev, ligamenter og sener er laget av et litt seigere materiale enn muskler og trenger mer tid for å kunne reagere på strekk.

Pusten er svært viktig. Vi bruker lange og dype pust når vi praktiserer, med pust helt ned i bunnen av lungene. Dette gir god tilgang til oksygen for musklene. Det er viktig å huske at muskler som strekkes også trenger økt tilførsel av oksygen. Dyptgående og rolig pust senker produksjonen av stresshormoner i kroppen. Dette bidrar til økt ro på sikt.

Yin Yoga gir både energi og avspenning, med innslag av total avslapning.

FORDELER
– Yin yoga er velegnet i terapeutisk arbeid mot stress og utbrenthet
– Øker mobiliteten i kroppens bindevev og ledd
– Virker beroligende og avbalanserende
– Hjelper ved søvnløshet og uro i kroppen
– Gir dyp avslapning
– Bedrer fleksibiliteten
– Øker sirkulasjonen

Denne yoga formen passer for alle, og er en perfekt kombinasjon til de mer dynamiske arter, som Ashtanga og Bikram Yoga.

Klasser med varighet på 75 & 90minutter har en lengre avspennidgssekvens på slutten av klassen

Yang & Yin / Bikram/Yin

VARIGHET – 75 Min / ca 37-38 grader
Her får du det beste av begge deler.
I denne klassen starter vi med  Bikramsekvenser eller Vinyasasekvenser.  Dette forbereder og varmer opp kroppen til neste halvdel som er YIN yoga.
Her spenner vi av kroppen og gir oss langsomme strekk. Når vi først bruker Bikram og Vinyasa som oppvarming, vil kroppen kunne ta seg enda litt dypere og mykere inn i YIN delen.

Klassen avsluttes med en kort avspenning.

Varm Ashtanga Yoga.

VARIGHET –  90 min / ca 30 grader –
Nivå 1:
Kurs 8 ganger – onsdager kl.17.30 – 19.00 – Oppstart 9/1 2019.
Nivå 2: 
Kurs 8 ganger – onsdager kl.19.30 – 21.00 – Oppstart 9/1 2019.

Investering: 1600,- / Eller kjøp et klippekort og 8 klipp belastes for kurset.

OM NIVÅ 1:
Dette kurset er for nybegynnere og vil gi en grundig innføring i første del av Ashtanga yogaens første serie. Dette er en klasse både for deg som aldri har vært på yoga før, og for deg som har prøvd litt ulike former tidligere. Har du gått ett innføringskurs før, kan du også med fordel ta dette kurset og fordype deg litt.
Ashtanga yoga er en form for yoga som har hatt en økede popularitet over hele verden de siste tiår. Det er en aktiv form for yoga der synkronisering av pust og bevegelse vektlegges. Ashtanga passer for alle som har lyst til å drive med yoga, og kan tilpasses den enkeltes behov. Klassen er satt sammen av definerte sekvenser der bevegelser eller stillinger følger dynamisk i en bestemt rekkefølge. Sammenlignet med en del andre yoga-former er Ashtanga litt mer fysisk krevende og har et stort potensiale for den som ønsker å vokse og utvikle seg. Stillingene er satt sammen på en bestemt måte for å stimulere utvikling både fysisk og mentalt.
Ashtanga kommer fra et gammelt sanskrit-ord og betyr åtte, eller åtte deler. Del nummer tre; asana, er den delen de fleste i dag forbinder med yoga, nemlig det å bevege kroppen i ulike bestemte stillinger med fokus på strekk eller bevegelighet. Alle former for fysisk yoga krever og stimulerer både fleksibilitet, balanse og styrke. Ashtanga kan likevel påstås å ha et ekstra fokus på styrke. Praksis over tid vil kunne øke din styrke og kroppsbeherskelse betraktelig. Ashtanga yoga er en full praksis, og etter hvert blir man også innført i pusteøvelser, mantra, meditasjon, tradisjon og filosofi.

Styrk din Yoga

VARIGHET – 75 min / ca 30 grader.

Det kan være flere krevende elementer i en yoga-sekvens. Mange av disse forutsetter en grunnleggende styrke som ikke alle har. En vanlig yogatime er dynamisk og har derfor heller ikke noe rom for terping på enkelt elementer. Mange går derfor lei, pådrar seg skader, eller trikser seg til en måte å komme gjennom de mer utfordrende delene på.
I disse timene vil vi ta ut spesielt utfordrende bevegelser eller se på bestemte kroppsdeler og muskler som spesifikt kan styrkes med referanse til, eller utgangspunkt i yoga.
Timene bygges opp med lett oppvarming,  før den går vi over til styrkeøvelser som til dels kan gjenkjennes fra yoga, med flere repetisjoner som ved generell styrketrening. Det vil bli lagt mye vekt på skuldre, armer, og kjernemuskulatur. Timene vil være litt ulike fra gang til gang. Har man vondt et sted, eller andre konkrete utfordringer, tilrettelegger vi slik at det passer for alle som deltar. Dette skal være gøy, lekent og litt uhøytidelig. Øvelsene på dette kurset er satt sammen slik at man kjenner at man får fremgang og at øvelsene styrker deg i dagliglivet generelt og i yogaen din spesielt.
Vi kommer også til å fokusere litt på bevegelighet og avslutter med en kort avslapnings sekvens.
Timen passer også fint for deg som bare vil trene litt ekstra styrke uten å tenke så mye på yoga

Varmeterapi 

VARIGHET – 60min / ca 32 grader
Denne klassen har til hensikt å hjelpe deg som lider av muskel og skjelettplager, stive /vonde ledd, eller har andre smertetilstander hvor varme kan virke lindrende.
Varmen gir økt blodgjennomstrømming til vevet, noe som bidrar til å lindre smerter, samt økt bevegeligheten til muskler og ledd.

Overflatisk pust og spenninger henger sammen. Smertefulle tilstander kan skape flere spenninger og en uhensiktsmessig måte å puste på.
I yogaklassen integrerer vi pust med fysiske øvelser, hvor vi tøyer og styrker bindevev og muskulatur.

Her er takhøyden stor, du kan senke skuldrene og legge bort alle tanker om prestasjoner.
Varmt velkommen til en liten flukt bort fra vinter og kulde, til deilige 32 varmegrader. Balsam for kropp og sjel følger med på kjøpet!

For best mulig effekt av denne klassen anbefaler vi en regelmessig praksis, slik at den lindrende effekten varer lenger.

Barne Yoga – Torsdager kl.15.45 -16.50
Oppstart 7. mars 2019

VARIGHET – 65 minutter  / 8 – 13 år / Vanlig temperatur (litt lunk fra klassen før)
Barneyoga med fokus på bevegelse, lekenhet og yogaøvelser.
Flere og flere barn finner gleden med yoga for å løse opp i kroppen og skape fokus og ro. Også barn har godt av å ha en eget rom hvor de kan utfolde seg, og slippe taket. I en tid hvor også barn blir dratt inn i en hektisk tilværelse gjør det godt å få løst opp i kroppen og gi sinnet en pause fra omgivelsene. Vi bruker en fast serie med blanding av hatha yoga/Bikram og Yin yoga. Tilpasset aldersnivået.
Avsluttes med en behagelig avspenning til slutt.